لودسل کششی چیست؟

باسلام در این مقاله در وبسایت دیاکو میخواهیم به توضیح سنسور لودسل بپردازیم.

لودسل کششی چیست؟و چگونه کار می کند؟ لودسل کششی یکی از دسته بندی ها یا انواع عمده لودسل است که معمولاً در صنعت توزین یافت می شود. انواع دیگر عبارتند از برای مثال؛ فشرده سازی پرتو و تک نقطه.

لودسلهای کششی، همانطور که از نامشان پیداست، عمدتاً برای اندازه گیری کشش یا نیروی کششی استفاده می شوند. بسیاری همچنین می توانند فشرده سازی را نیز اندازه گیری کنند، که به دلیل داشتن حساسیت دو جهته آنها را بسیار متنوع می کند.لودسل های کششی به دلیل شکل آنها اغلب به عنوان لودسل نوع S شناخته می شوند. آنها دارای بازوی بالایی و پایینی هستند که به تراز کردن نقاط نصب با محور مرکزی کمک می کندکه در کاربردهای معلق ضروری است.

سنسور لودسل

اصل کار لودسل های کششی

مانند سایر لودسل های مدرن، اساسا مبدل هایی هستند که نیرو یا وزن را از طریق کرنش سنج ها به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. هنگام تجربه بار، بدنه اصلی لودسل کمی تغییر شکل می دهد. کرنش سنج ها که محکم به بدنه لودسل چسبیده اند نیز در نوع خود دچار اعوجاج می شوند و مقاومت الکتریکی آنها را تغییر می دهند. این یک سیگنال ولتاژ تولید می کند که متناسب با نیرو یا وزن اولیه است.

لودسل چیست؟

طرح لودسل ها

طرح لودسل های کششی متناسب با کاربردهایی که شامل وزنه های معلق هستند طراحی شده اند. به این ترتیب انها اغلب نیاز دارند که در یک ردیف با شی وابسته بنشینندکه معمولاً در دستگاه پشتیبانی ادغام می شود. شکل “S” یا “Z” این لودسل ها به دلیل این نیاز است. هر دو اندام فوقانی و تحتانی اطمینان حاصل می کنند که سوراخ های نصب در راستای محور مرکزی هستند.

از بسیاری جهات این سلول‌های باربری تخصصی هستند. میله مرکزی دقیقاً به همان روشی عمل می کند که یک لودسل پرتو انجام می دهد با کرنش سنج هایی که برای تشخیص کرنش خمشی یا برشی قرار دارند. تفاوت در این است که هیچ انتهای ثابتی برای کنسول در برابر وجود ندارد.با لودسل‌های معمولی یک انتهای آن معمولاً به یک پایه ثابت می‌شود و بار در انتهای «آزاد» دیگر وارد می‌شود بسیار شبیه به تخته غواصی. در سلول کششی نوع S هیچ یک از انتها ثابت نیست، بلکه یک انتها از طریق بازو فوقانی به دستگاه بالا و انتهای دیگر از طریق بازوی پایین به دستگاه زیر متصل می شود.

هنگامی که لودسل در حال تجربه کشش است، در یک طرف میله مرکزی یک کشش به سمت بالا و در انتهای دیگر میله مرکزی به سمت پایین کشیده می شود. دیفرانسیل در سرتاسر میله مرکزی باعث تغییر شکل می شود که در کرنش سنج ها ایجاد می شود.

لودسل چیست و نحوه عملکرد آن

انواع لودسل

1- لودسل های تک پایه(Single point) :لودسل های تک پایه ، دارای یک پایه بوده و بیشتر در ترازوهای فروشگاهی، توزین نقاله و توزین ماشین آلات بسته بندی و پرکن کاربرد دارند.

2- لودسل های خمشی(Shear beam) : لودسل های خمشی یا shear beam معمولا در باسکول های کفه ای، باسکولت ها و سیستم های توزین و لاشه کش ها استفاده می شود. این مدل لودسل ها باید بصورت چند تایی استفاده شوند.

3- لودسل های خمشی دو طرفه: لودسل های خمشی دو طرفه بیشتر در توزین مخازن، توزین سیلو و توزین باسکول کاربرد دارند. یکی از پرکاربردترین نوع ای لودسل HM9B می باشد.

4-لودسل فشاری (Canister سیلندری یا compression فشاری) : شکل ظاهری این لودسل شبیه قوطی می باشد. همانطور که از نام این لودسل پیداست فشار وارده بر این نوع لودسل از طرف بار باعث تغییرات طول (کمتر از قطر یک تارمو) در لودسل می شود. از این نوع لودسل اغلب در باسکولهای جاده ای استفاده می شود .

5- لودسل کششی (S Type) : شکل ظاهری این لودسل شبیه S می باشد. مکانیسم عملکرد این لودسل نیز بر اساس تغییرات طول می باشد. یک طرف این لودسل از بالا به نقطه ای ثابت وصل می شود و از طرف پایین نیرو به ان وارد می شود. از این نوع لودسل اغلب در سیستم های توزین آویز استفاده می شود .

6-لودسل های باسکولی: لودسل های باسکولی، فشاری ستونی بوده و بیشتر در توزین مخازن، سیلو و اختصاصا باسکول کاربرد دارند.

7- لودسل های خاص: انواع لودسل با کاربردهای خاص و ویژه در این گروه قرار می گیرند. مانند لودسل های تخمین بار سیم و کابل ، سنسور گشتاور ، سنسور دو محور x,y ، صفحات توزین و …

انواع لودسل

موارد كاربرد لودسل چیست ؟

لودسل برای اندازه‌‌گیری نیرو در كارخانجات مختلف و نیز اندازه‌گیری كشش كابل‌‌ها و كشش نخ در كارخانجات نساجی و سایر صنایع استفاده می‌شود. اندازه‌گیری وزن بطریقه دیجیتال در ترازوهای الكترونیكی نیز نیازمند لودسل می‌باشد. امروزه انواع مختلف لودسل با ظرفیت‌های متفاوت در ساخت ترازوها و باسكول‌های الكترونیكی كاربرد فراوان دارد. سیستم‌های اتوماتیك بر اساس اندازه‌گیری وزن مواد در كارخانجات مواد غذایی – كارخانجات آسفالت – پلانت‌های مواد شیمیایی همه از لودسل استفاده می‌نمایند.

ساختار لودسل چگونه است ؟

لودسل شامل یك هسته فلزی (از آلیاژ خاص) و تعدادی strain gauge مجموعه ای از مقاومت های الکتریکی می‌باشد كه در اثر اعمال نیرو مانند تمام مواد تغییر شكل می‌یابد اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی‌گردد . میزان برگشت‌پذیری این ماده تعیین كننده كیفیت و دقت و دیرپایی لودسل است. مدار الکتریکی معادل یک لودسل بصورت زیر است :

مدار داخلی لودسل

مقالات ما

ممنون از همراهی شما

راساالکترونیک دیاکو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.