آشکارساز گاز چیست؟

باسلام دراین مقاله در وبسایت دیاکو قصد داریم به توضیح آشکارساز بپردازیم.

این مقاله حاوی همه چیزهایی است که باید درمورد کاربرد آشکارساز گاز در کمک به نگهداری واکسن ها است بدانید.

دتکتورهای گاز چیست و چگونه در صنایع مختلف استفاده می شود؟

آشکارساز گاز به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای صنعت دستگاهی است. که وجود گازها را در سراسر یک منطقه تشخیص می دهد. به طور ویژه برای اطمینان از یک سیستم ایمنی طراحی شده اند.

با انواع سنسورها برخی از سنسورهای رایج شامل حسگرهای گاز قابل احتراق حسگرهای نقطه مادون قرمز حسگرهای اولتراسونیک آشکارسازهای فوتیونیزاسیون حسگرهای فلز-اکسید-نیمه هادی (سنسورهای MOS) و حسگرهای گاز الکتروشیمیایی هستند.

سیستم تشخیص گاز طوری طراحی شده است. که گازهای قابل احتراق، قابل اشتعال و سمی را به خوبی تشخیص دهد. هنگامی که سطح اکسیژن در یک سطح مشخص کاهش می یابد زنگ هشدار صوتی ایجاد می کنند.

آشکارساز گاز چگونه کار می کند؟

آشکارسازهای گاز از یک حسگر برای تعیین کمیت گروه بندی گازهای خاص در آب و هوا استفاده می کنند. این حسگر به عنوان منبع نقطه و مقیاس پرسپکتیو پر می شود . هنگامی که یک واکنش مصنوعی توسط یک گاز خاص اتفاق می افتد یک جریان الکتریکی قابل اندازه گیری را ارائه می دهد.

  • سنسور
  • اکثر شناسه‌های گاز فشرده از یک سنسور LEL پلیستور/دانه کاتالیزوری استفاده می‌کنند، برای کار دقیق حداقل به 10 درصد اکسیژن در آب و هوا نیاز دارد تا از ایجاد قیر و سوخت نسوخته در حلقه ساخته شده دور بماند. اکثر سنسورها در سن سه سالگی به پایان عمر خود می رسند و نیاز به جایگزینی دارند.
  • کالیبراسیون
  • حسگرهای پلیستور ممکن است توسط چیزهای زیادی آسیب ببینند از جمله گازهایی که شناسایی می کنند. سنسورهای آلوده ممکن است سطوح گاز پرخطر را انتخاب نکنند. بعد از مدتی کم کم خنثی شوند.ارائه آنها متکی به آزمایش دقیق با استفاده از تست تنظیم و ضربه است. تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور مداوم اندازه گیری صحیح گاز را برای محافظت از دریانوردان و کشتی ها برآورد می کنند.
  • حسگرهای مادون قرمز  
  • این سنسورها به اکسیژن نیاز ندارند بنابراین در محیط های کاملاً بیکار کار می کنند. این آنها را برای شناسایی فضای محدود و نمونه برداری از مخازن که در آن کمبود اکسیژن مشکل است ایده آل می کند. آنها علاوه بر این در برابر آسیب رساندن به حسگر آسیب ناپذیر هستند. بنابراین هیچ نیازی به هم ترازی برای تضمین کارکرد موثر آشکارساز گاز وجود ندارد.

آشکارساز گاز

آشکارسازهای گاز برای تشخیص نوع میزان و محل نشتی مربوط به گازهای سمی و قابل اشتعال در صنایع مختلف به صورت انلاین و پرتابل مورد استفاده قرار میگیرند.این تجهیزات تنوع و قابلیت و البته کاربردهای مختلفی دارند که برحسب نیاز و کاربد مورد نظر انتخاب میشوند.

انواع مختلف این تجهیزات عبارتند از:

الف) آشکارسازهای الکتروشیمیایی و نوری

این آشکارسازها رایج ترین نوع آشکارسازهای مورد استفاده در صنایع بوده. به صورت آنلاین و پرتابل طراحی و ساخته می شوند. هم برای گازهای سمی مانند Co,H2S SO2 NH3 VOC … و هم برای گازهای قابل اشتعال مانند CH4 CxHy مورد استفاده قرار میگیرند.

ب)آشکارسازهای لیزری

این آشکارسازها بر اساس روش TDLS طراحی و ساخته شده اند. در حال حاضر برای آشکارسازی گاز متان در بازار وجود دارد. این آشکارسازها بر اساس واحد  ppm/m عمل کرده و برای تعیین محل های نشتی گاز مناسب میباشند.

ج)آشکارسازهای مادون قرمز

این آشکارسازها دوربین های تصویربرداری حرارتی هستند. که برای نشت یابی گازهای مختلف در صنایع طراحی شده است. ترکیباتی که به این روش قابل آشکارسازی هستند، بسیار متنوع است و از آن جمله میتوان به CH4 ,VOC BTX و غیره اشاره کرد.

د)آشکارسازهای التراسونیک

این تجهیزات در اصل نشت یاب های التراسونیک بوده. برای تشخیص انواع نشتی های مبردها گازها هوای فشرده وغیره در مقیاس های بسیار ریز طراحی شده اند. از انجایی که اصول عملکرد انها بر اساس تولید امواج التراسونیک ناشی از نشتی هاست امکان تشخیص نوع نشتی وجود ندارد. ولی امکان تعیین محل دقیق نشتی ها فراهم است.

کاربردهای مختلف آشکارساز های چند گازی قابل حمل مورد استفاده در مناطق کم بازدید:

نصب و نگهداری سیستم های تشخیص گاز ثابت بسیار زیاد است. در این راستا  یک آشکارساز نشت گاز قابل حمل به طور قابل توجهی قابل اعتمادتر است، که قصد دارد از افراد در برابر گازهای مضر و مضر در مناطقی که افراد به طور منظم از آنها بازدید نمی کنند محافظت کند. سخت افزار قابل حمل برای تشخیص گاز باید حداقل، ساده برای استفاده و جامد باشد. علاوه بر این تنظیم آنها نباید دشوار باشد و می توانند اطلاعات و مطالب گذشته را برای اقامت ذخیره کنند.

 

در مناطقی که سطوح اکسیژن غیر معمول وجود دارد استفاده می شود. فردی که در مناطقی کار می کند که تمرکز اکسیژن بالا ممکن است اتفاق بیفتد باید به طور مداوم یک یاب چند گازی همه کاره داشته باشد. چنین مکان هایی سودمند مالش آتش و انفجار هستند. سپس دوباره مناطقی که اکسیژن در آنها محدود است می توانند بر میزان آگاهی و محدودیت واقعی کارگر تأثیر بگذارند.

ازدیگر مقاله های ما دیدن کنید.

ممنون از همراهی شما

راسا الکترونیک دیاکو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.